onsdag 3 februari 2016

Man har missat vad som händer i vardagen!

Ja, det som Paolo Macchiarini gjorde var fruktansvärt, det är vidrigt att i vetenskapens namn göra dessa oetiska ingrepp. Men! Detta visar tydligt på medias linje att fokusera på somatiken i allt större grad. Samtidigt som man bråkar om vem som har ansvar finns det ingen som belyser svensk psykiatri och dess minst sagt oetiska historia. Nu senast blev helsingborg upptagningsenhet även för Ängelholms slutenvårdspatienter och nu så har även slutenvårdspatienter hemmahörande i Landskrona lagts på Helsingborgs Lasarett efter att tidigare ha legat på psykiatrin i Lund som har betydligt mer plats och resurser. Detta samtidigt som man räknar kallt med att befintliga avdelningar ska klara detta ökade tryck på kommunens fem vårdavdelningar där endast 2 bedriver allmänpsykiatri. Jag var själv med om detta när jag hamnade på en psykosavdelning på grund av platsbrist, nu gick det väldigt bra och de tog väl hand om mig och fick träffa en väldigt kompetent läkare, men samtidigt visste jag att det kunde finnas psykotiska personer, i en otänkbart jobbig kris där hela verkligheten sätts ur spel så finns det inte rätt plats för rätt person.
Det är dags att agera nu, på nationell nivå belysa en psykiatri som går på knäna och dess mörka historia. Jag vill se granskningar, rubriker och röster inom något annat än extrema somatikskandaler. Vad hände med balansen, granska psykiatrin nu! Det finns gott om begravna hundar att gräva efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar