torsdag 13 juli 2017

Okej gott folk, I'm back :)

Trodde inte jag skulle återvända hit, att bloggen gjort sitt, men sen kollade jag statistiken, 500 visningar på en månad och inte skrivit ett ord sen mars typ, det är ett tecken att jag ska försöka fortsätta med det här och blir handen på hjärtat djupt berörd, så ska ge min del av det hela nu, så hoppas ni är redo för mer av mitt liv och ska försöka sammanfatta saker och ting:

Resor: Varit lite varstans, Köping, Västerås, Halmstad, Karlskrona, Hyltebruk, Danmark, Leksand samt vardagens små resor. Både nytta och nöje, mest nöje dock :) Träffat vänner, släkt och fått en hel del nya vänner på vägen. Men även ett politiskt uppdrag som blev ett större äventyr än jag kunnat ana, mer om det senare.
Besökt grannlandet, mest för öl och umgänge samt att släpa hem halvbilliga rusdrycker.

Mående: Ja hur mår jag egentligen, för det första är jag skadefri sedan innan årsskiftet så snart 8 månader, känns underbart, behöver inte de i mitt liv längre. Stämningsläget är stabilt även om jag kan flyga iväg lite ibland, dock går det att hantera och man får ta några djupa andetag. Det depressiva är inte runt knuten, de är sommar och ljusa tider, då är det hyoomana ett större hot men litium balanserar det och direktverkande quetiapin till natten prickar mina känsliga timmar. Sömnen är bra, vänt lite på dygnet men har mina skäl efter ett trauma som verkligen förändrade mig totalt, som kastade kull det jag byggt upp och planerna för nära framtiden, de tidiga morgnarna, promenaderna och allt de förde med sig men jag kommer tillbaka sakta men säkert, ångesten var tung ett tag och bad om vid behov, men fick nej och fick ta tjuren vid hornen, fick ju endå "the one you couldnt get" för sömnen.

27:e Maj: Var en märklig dag, det som började med en powernap blev akuta förfärliga smärtor och blåljus till Västerås lasarettet då jag befann mig i Köping. Där var det snabbt klart att de skulle ha första bästa operationsbord så fort som möjligt, jag som varit med om mycket psykiatrin ställdes inför en ny värld, somatiken.
Så var ju inte så att man gick dit, gick inte många steg utan fick köras runt. Bytte om, ringde alla som behövde veta, skrev till några och bad en bön. Sen va de dags, hade så sjukt ont så lite av en dimma men stor sal me lampor, massa folk att hälsa på, 10000 frågor, massa grunkor och mojänger, både på mig och runtomkring. Droppet byttes ut mot en okänd muskelavslappnande och curare. Det är det här de blir sjukt för de vrålar något sen pang svart, sen någon slags skymning, en röst säger Emil 3 ggr sen ett vitt ljus och jag vaknar med en slang i näsborrarna med syrgas i smärtor och skakar, vilket något starkt smärtstillande löste.
Det jag inte visste då var att curare stänger lungorna så andades genom en respirator 1,5 timme, vilket va omskakande. Men de rädda i alla fall de som skulle räddas, märklig åkomma som jag aldrig hört om men aj va smärtsam.
Efter dock repade jag mig, så kunde snart stå på benen och fungera, skrevs ut med en del starka smärtstillande och förvånades att öppna en avdelningsdörr som ej va låst. Tog mig tillbaka till Köping i bara tishan och mjukisbyxor samt en påse med mina saker. Där fick jag ett mottagande som verkligen berör mig till denna dag, det var något jag aldrig glömmer, sen tåget hem över vackra Stockholm. Aldrig varit så skönt att komma hem. Tack alla som va inblandade och stöttade.

Midsommar: Vilken revansch, fina dagar i skärgården med en av de vänner som funnits i mitt liv längst samt hans sambo och hennes familj med vänner, underbart gäng. Ute på en ö i Blekinge skärgård, kubb, beerpong, massa mat, god dryck och många skratt.
Veckan efter, fest hos min bro som blev en riktig succé och jag kunde fungera, va speciellt då det var där jag brakade 2015 och hamna på psykakuten. Denna gången va det fest långt in på natten.
Även många andra bra fester med folket runt mig, åkte bland annat till Halmstad några dagar och hade de gött. Good times.

10:e och 12:e Juli: Har båda passerat igen, nu är de 2 år sen detta började, 2år som bipolär och 2 år sen första gången på slutenpsyk. Mörka dagar, men jag överlevde, man lär sig när man får en smäll att man ej är gjord av glas. Även om jag var tunn som rispapper de dagarna. Aldrig varit så rädd fram tills min operation, men detta var något som jag trodde skulle knäcka mig och länge gjorde det, men alla runt omkring mig har vägrat ge upp och lyft mig, nu står jag på egna ben men glömmer inte nåden som givits mig i det jag aldrig trodde jag skulle ta mig ur levande.

Håkan: Hur kan man glömma Håkan, skrivit brev till honom och röstat en massa i Rockbjörnen. Hans musik har gjort så mycket för mig, vet precis vad jag skulle säga om våra vägar en gång korsas, fast då glömmer jag nog det och säger något som är vettigt för stunden.
Snart dags för Ullevi 28:e Juli, ska vara i Göteborg hela den helgen med Hifaren, tror det kommer bli epic.

Cigarrer: Japp som sin sett på Facebook har jag snöat in på bruket av de mer ädla rökdonen, inget jag gör dagligen och håller min personliga hygien högt för att inte lukta tobak till vardags om jag ej nyss rökt. Det är en stund för sig själv, rätt musik och dryck ger den perfekta kombinationen av njutning, en bit från att kalla mig aficionando men lär mig allt mer och provar nya spännande pinnar och betar av klassiska skapelser.
Det är en fin hobby, alla hobbys har sina baksidor and in the end death claims us all.

Så vad har vi mer att berätta, följt AIK som vanligt och även om det är kärvt lever gulddrömmen, vi ska ta Malmø.
Och de är över 2072 dagar sen dif vann derbyt.

Skriver på ett projekt, får se när ser dagens ljus.

Helsingborgs lasarett utnämndes till Sveriges sämsta Sjukhus, vi är uppe i minst 45 förlorade platser i slutenvården var av 30 permanent. De skär till och med ner på den nya byggnaden som är mer visuell än funktionell så gott folk 2023 händer det grejer. Japp jag är en bitter samhällskritiker men med glimten i ögat.

Sjukskriven till spetember, sen får vi se va som händer, var god ton senaste samtalet och tror planen vi hade kan fungera igen så småningom.

Så imorgon, upp, blodprov, sova och sen ser vi vad de blir, tänder kanske på en pinne som ropat eeeeeemil ett tag ;)

Take care folk
Peace
Emil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar